Het Koninklijke Ahold ( opgericht in 1887 ) en de Belgische Delhaize Groep ( opgericht in 1867 ) kondigden een jaar geleden hun voorgenomen fusie aan. De nieuwe combinatie heeft een portfolio van sterke lokale merken, meer dan 375.000 werknemers en meer dan 50 miljoen klanten per week in Europa en de Verenigde Staten. Met de fusie ontstaat een organisatie die beter in staat is om in te spelen op de veranderende wensen van de consument en te investeren in innovatie en groei. Vanaf 24 juli 2016 is de fusie definitief geworden. Bij de fusie van deze bedrijven hoort natuurlijk een nieuw gezamenlijk logo en identiteit. Deze nieuwe identiteit is ontworpen door het creatieve bedrijf FutureBrand.
De grootste uitdaging voor FutureBrand was om respectvol om te gaan met de rijke geschiedenis van beide bedrijven. FutureBrand ontwikkelde een iconische en moderne visuele identiteit die voortbouwt op deze rijke collectieve geschiedenis. De identiteit weerspiegelt en communiceert ‘verse inspiratie’ met levendige en natuurlijke kleuren. In het nieuwe logo komen de kroon uit het oude Ahold logo en de leeuw uit het oude Delhaize logo samen. Er is dus duidelijk gekozen om de historie van beide bedrijven samen te voegen in 1 logo. Het was nog een hele uitdaging. Het Ahold logo is namelijk niet zo heel erg bekend bij het grote publiek. Het logo werd namelijk amper getoond op producten die Ahold verkocht. Bij Delhaize was dit wel anders. Op een groot deel van de producten die zij verkochten pronkte het logo op de verpakking. Het was dan ook logisch dat de leeuw een belangrijk element in het nieuwe logo zou worden. Echter is FutureBrand erin geslaagd om de leeuw en het kroontje perfect in elkaar te verweven.
Het woordmerk bestaat uit het lettertype Euclid Flex van Swiss. Dit lettertype heeft wat onverwachte eigenaardigheden zoals een soort zonsondergang in de letter i en wat rare bochten in de letter f en g.