header1

Afgelopen week heeft Instagram zijn nieuwe logo gepresenteerd met daarbij een geheel nieuwe interface.

Toen Instagram werd opgericht, was het een plek om eenvoudig foto’s te bewerken en delen. Vijf jaar later is Instagram een gemeenschap waar mensen meer foto’s en video’s delen dan ooit tevoren.

Een jaar geleden is een groep van designers begonnen met het ontwikkelen van een nieuw logo. Het team wilde in tegenstelling tot het oude logo een icoon dat minimalistisch is maar toch herkenbaar zal zijn als een camera. Ze hebben veel research gedaan naar verschillende soorten foto camera’s en onderzoek gedaan naar wat mensen zien in een foto camera.
Ze zijn delen gaan weg halen van het oude logo die in hun ogen overbodig waren om het op een camera te laten lijken. Uiteindelijk ontstond er een icoon wat herkenning uitstraalt en veelzijdig is in het gebruik.

Doordat het icoon zo minimalistisch is ontbrak er wat volgens de designers, namelijk kleur. Voor de kleur zijn ze opzoek gegaan naar iets veel opvallenders. Het oude logo was te vlak met te weinig kleur. Kleur is immers altijd al een groot deel van Instagram geweest. Je ziet dit terug komen in de filters en foto’s en video’s die mensen posten. Het was de bedoeling om meerdere kleuren te gaan gebruiken dit om te laten zien hoe veelzijdig Instagram is. Toen ze begonnen aan het regenboog effect hebben ze geprobeerd om het zo minimalistisch mogelijk te houden. Uiteindelijk moest er meer warmte en energie in het icoon komen en werd er meer kleuren aan toegevoegd. Op het internet is er veel commentaar verschenen over de regenboog kleur in het logo. Het zou inspiratieloos en te makkelijk bedacht zijn.