Deze week heeft MasterCard zijn nieuwe logo en look onthult! Voor het eerst in twee decennia onthulde het bedrijf een nieuw logo en merkidentiteit. De nieuwe look is bedacht door het ontwerpbureau Pentagram en zal deze herfst in combinatie met een nieuwe Secure Digital Payment System ( Masterpass ) worden uitgerold.
Het meest opvallende element van het oude logo was de overlappende cirkels die werden verduisterd door een onaantrekkelijk schreefloos lettertype met daaronder een platte slagschaduw. Het nieuwe logo behoudt de overlappende cirkels het enige wat ze met de cirkels hebben gedaan is het inkleuren van de overlap. De in elkaar grijpende lijnen (geïntroduceerd in 1990) werden gebruikt om het probleem van de 3 kleuren op te lossen. Dit zou namelijk geld besparen in de print productie. Maar we leven nu in een moderne wereld en kleur op het beeldscherm is gratis, dus werd de keus snel gemaakt om het logo terug te brengen naar 1979 toen de overlap al ingekleurd was.
De naam MasterCard wordt weergegeven in het lettertype genaamd FF Mark, die werd gekozen om zijn strakke, moderne uitstraling en omdat het goed leesbaar is op een klein formaat. De letters M en C zijn kleine letters geworden wat een knipoog is naar de evolutie van Mastercard en het betalingssysteem.