Header_Nemo1

In april presenteerde het NEMO Science Museum een geheel nieuw logo met een bijpassende huisstijl. Het doel van deze restyle is herkenbaarder worden als hét instituut dat wetenschap en technologie toegankelijk maakt voor een breed publiek. NEMO Science Museum is de bekendste activiteit van de NEMO-organisatie waar nog veel meer activiteiten, namen en merken onder vallen. Waaronder het populaire kennisplatform Kennislink. NEMO staat bekend als het familie- of doe museum over wetenschap en technologie. Gevestigd in het bijzondere gebouw van Renzo Piano vlakbij het Centraal Station in Amsterdam.

Na een selectie procedure werden Studio Dumbar en het bureau Proof gekozen om voor NEMO een gehele restyle te doen van het logo, de huisstijl, merkstrategie en positionering. Studio Dumbar werd gevraagd voor de merkstrategie en het logo en de huisstijl. Proof werd gevraag voor de positionering van NEMO. Studio Dunbar is het derde ontwerpbureau dat een nieuwe identiteit vormgeeft voor NEMO. Het eerste logo met het gebouw in de hoofdrol werd gemaaktdoor Anthon Beeke en de restyle van dit logo werd gedaan door Eden Spiekermann.

De samenwerking tussen Studio Dumbar en Proof zorgde voor één herkenbaar merk met één visuele stijl voor NEMO Science Museum en NEMO Kennislink. Op veel plekken is de nieuwe huisstijl al te zien, zoals op de eigen site alleen de site van Kennislink word nog aan gewerkt. Studio Dumbar heeft voor het ontwerpen van het logo gekeken naar de waarde van NEMO. Deze bestaan uit inspireren, activeren en aandacht creëren. Dumbar koos voor een uitgesproken stijl. Het logo bestaat uit een vierkant met daarin de letters NEMO met daarbij een uitgesproken kleurstelling: zwart en fluoriserend groen. Met de herhaling van het beeldmerk zijn eenvoudig in het oog springende patronen te maken. Het lettertype wat in de gehele huisstijl is gebruikt is Campton, met als basiskleuren: zwart, grijs en wit.

Header_Nemo2