Nike_Header

Nike werd oorspronkelijk opgericht in 1964 door Bill Bowerman en Phil Knight als “Blue Ribbon Sports”. De naam werd in 1978 veranderd in Nike. Het merk Nike, met de iconische slogan “Just Do It” en het legendarische Swoosh logo, wordt geschat op een waarde van $ 10700000000, waardoor Nike het meest waardevolle merk in de sport industrie is. Het Nike logo wordt dan ook algemeen beschouwd als één van de grootste en meest populaire logo’s in de geschiedenis.

Het logo werd in 1971 bedacht door een grafisch ontwerp student genaamd Carolyn Davidson. Nike betaalde slechts $35,- voor de rechten om het te gebruiken.
Het logo van Nike ook wel bekend als de “Swoosh” symboliseert de vleugel van de Griekse Godin van de overwinning. Het oorspronkelijke embleem werd aangeduid als “strip”, maar werd later aangeduid als “Swoosh”, als verwijzing naar de gebruikte vezels in Nike schoenen. Het logo van Nike de “Swoosh” maakte zijn debuut in het voorjaar van 1972, toen het werd geplaatst op de zijkant van een sportschoen.

Het Nike logo heeft van oudsher een rood en wit kleurenpalet. De rode kleur staat voor passie, energie en vreugde, de witte kleur staat voor adel, charme en de zuiverheid van het merk Nike.

Vanaf 1995 word het Nike logo gekenmerkt met de naam van het bedrijf in het lettertype Futura Bold in hoofdletters.